Klanten toevoegen in ProPlanner kan op verschillende plaatsen:

  • Vanuit het klantenoverzicht
  • Vanop een contract:
    • Op de tile "Klantgegevens"
    • Op de tile "Bestuurder"


Op elk van deze plaatsen kan je via een klik op de knop "Klant toevoegen" of "+" een nieuwe klant toevoegen. Hierbij kan je standaard uit verschillende opties kiezen:

  • BTW nummer
  • E-ID
  • Privé
  • Zakelijk

Indien je (een) integratie(s) hebt met externe systemen is het ook mogelijk dat je een klant kan opzoeken in een extern systeem om deze toe te voegen in ProPlanner.


Klant toevoegen via BTW nummer

Deze optie is enkel mogelijk voor het toevoegen van zakelijke klanten en zal dus niet beschikbaar zijn indien je de klant wenst toe te voegen via de tile "Bestuurder" op een contract. Als je voor deze optie kiest, krijg je volgend scherm te zien:

Hier kan je het BTW nummer van de klant invullen en vervolgens op "OK" klikken. De gegevens van deze klant zullen vervolgens worden opgezocht via de diensten van de Europese Unie (i.e. VIES: https://ec.europa.eu/taxation_customs/vies) en worden gebruikt om de klantenfiche automatisch in te vullen. Hierbij zal er worden gecontroleerd of de klant niet reeds bekend is binnen ProPlanner.


Klant toevoegen via E-ID

Deze optie is enkel mogelijk voor het toevoegen van privé klanten. Wanneer je voor deze optie kiest zal je het E-ID van de klant moeten inlezen. Op basis van de gegevens op het E-ID zal de klantenfiche automatisch worden ingevuld. Ook hier zal er worden gecontroleerd of de klant reeds bestaat binnen ProPlanner.


Klant toevoegen via de optie "Privé"

Als je voor deze optie kiest, zal er een blanco klantenfiche worden geopend voor een privé klant. Deze kan je vervolgens manueel invullen en bewaren.


Klant toevoegen via de optie "Zakelijk"

Als je voor deze optie kiest, zal er een blanco klantenfiche worden geopend voor een zakelijke klant. Deze kan je vervolgens manueel invullen en bewaren.


Klant opzoeken in een extern systeem

Indien er integraties zijn met 1 of meerdere externe systemen, kan je de klant in dat systeem gaan opzoeken. Wanneer je de gewenste klant hebt gevonden en geselecteerd, zal er een controle worden uitgevoerd of deze klant reeds gekend is in ProPlanner. Vervolgens kan je de gegevens van het externe systeem automatisch laten overnemen om zo de klantenfiche in te vullen (of indien de klant reeds zou bestaan in ProPlanner, aan te vullen of aan te passen).