De ‘Haal en Breng’ module in ProPlanner biedt uitgebreide mogelijkheden om op contractniveau aan te geven of een resource bij de klant moet worden geleverd en/of na afloop van het contract moet worden opgehaald. Daarbij kan u ook het exacte adres, het tijdstip, een contactpersoon en een eventuele opmerking meegeven.


Naast deze operationele gegevens zorgt de module er ook voor dat de bijhorende kosten automatisch worden gefactureerd. Via Beheer > Algemene Instellingen > Haal en Breng kan u een standaardprijs en prijslijntype instellen voor zowel levering (1) als ophaling (2).


Instellen op contractniveau


Het configureren van lever- en afhaaladressen gebeurt via de tile Resources, waar u per resource afzonderlijk een haal- en/of brengadres kan opgeven. Standaard zijn deze adressen leeg.


Om de functionaliteit verder uit te leggen, vertrekken we van het scenario waarbij je als gebruiker een breng adres instelt (i.e. resource bij de klant leveren). De functionaliteit verloopt immers volledig gelijk voor het instellen van een haal adres.


Wanneer u aangeeft dat een resource bij de klant moet worden geleverd (1), verschijnen er automatisch extra invulvelden waarmee u het brengadres en aanvullende gegevens kan configureren:

  • Datum en tijdstip (2) – Wordt standaard ingevuld met de startdatum van het contract. Bij het instellen van een haaladres is dit standaard de einddatum. Deze velden zijn optioneel en kunnen handmatig aangepast worden.
  • Telefoonnummer contactpersoon (3) – Hier kunt u een telefoonnummer opgeven van de persoon die verantwoordelijk is voor de levering. Dit veld is niet verplicht.
  • Kopieer volgend adres (4) – Via een dropdownmenu kunt u snel een bestaand adres selecteren van een klant of bestuurder op het contract. Ook eerder ingestelde haal- en brengadressen worden als opties weergegeven. Het gekozen adres wordt automatisch ingevuld.
  • Beschrijving (5) – Optioneel veld voor een korte omschrijving van het gekozen adres.
  • Adresgegevens (6) – Verplichte velden die standaard worden ingevuld met het adres van de hoofdklant of een eerder ingesteld haaladres. Let op: wijzigingen aan dit adres worden niet doorgevoerd naar de klantenfiche.
  • Opmerking (7) – Vrij veld waarin u desgewenst extra informatie kunt toevoegen over het opgegeven haal- of brengadres.


 

Wanneer er op een contract een haal en/of brengadres werd ingesteld, zal dit op verschillende plaatsen worden getoond:

Plaats

Voorbeeld

Op de planning

Afbeelding met tekst, schermopname, software, Webpagina

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.

  • Wanneer er een dubbele pijl wordt getoond aan de linkerkant van het contract, betekent dit dat er een brengadres werd ingesteld.
  • Wanneer er een dubbele pijl wordt getoond aan de rechterkant van het contract, betekent dit dat er een haaladres werd ingesteld.
  • In de tooltip bij het contract zullen zowel het haal als het brengadres worden getoond, indien deze werden ingesteld.

Op de tablet

Afbeelding met tekst, schermopname, software, Webpagina

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.

Zowel op het startscherm bij check-out als op het startscherm bij check-in zal het haal en brengadres worden getoond, indien deze zijn ingesteld.

In het rapport "Haal en breng"

Een nieuw rapport "Haal en breng" toont in een lijst alle contracten, binnen een bepaalde periode, waarvoor er een haal en/of brengadres is ingesteld. Dit rapport kan je terugvinden in het scherm "Rapporten" op de tile "Vloot", indien je hiervoor over de juiste rechten beschikt.

 

Na herberekening in de tile Tarificatie verschijnen automatisch één of twee prijslijnen, afhankelijk van de gekozen opties. De bedragen komen overeen met de instellingen in het algemene beheer of de klant specifieke instellingen (zie ‘Klant specifieke instellingen’).


Klant specifieke instellingen


Zoals eerder vermeld, maakt de ‘Haal en Breng’ module het mogelijk om op klantniveau een lijst van te gebruiken haal- en brengadressen te definiëren. Deze adressen worden automatisch weergegeven bij het instellen van een haal- of brengadres op een contract waarbij de betreffende klant als klant of bestuurder is toegevoegd.

Daarnaast biedt de module flexibiliteit om per klant af te wijken van de standaardprijs, zowel algemeen als per specifiek adres. Deze instellingen configureert u via de nieuwe tile Haal en Breng op de klantenfiche:

  • Klant specifieke prijs (1) – Standaard wordt de prijs gebruikt zoals ingesteld in de algemene instellingen. Indien gewenst, kan u via het sloticoon een afwijkende prijs ingeven voor deze klant, afzonderlijk voor levering en ophaling.
  • Klant adressen (2) – U kunt meerdere adressen per klant beheren voor het leveren en ophalen van resources. Bij het toevoegen van een nieuw adres via de knop ‘+ adres toevoegen’, heeft u ook de mogelijkheid om een aangepaste prijs te koppelen aan dat adres. Zo kunt u bijvoorbeeld een hoger bedrag aanrekenen voor levering tot aan een werkplaats.
  • Standaard leveren (3) – Voor bepaalde klanten kan u instellen dat resources standaard geleverd moeten worden. Hierbij kan u ook een vast afleveradres definiëren dat automatisch geselecteerd wordt.
  • Standaard ophalen (4) – Op dezelfde manier kan u instellen dat resources standaard opgehaald moeten worden bij specifieke klanten, inclusief een vooraf ingesteld ophaaladres.