Er zijn verschillende manieren om een factuur als "Volledig betaald" te markeren in ProPlanner:

  • Op een automatische manier door het registreren van betalingen op de factuur
  • Manueel door de status van een individuele factuur aan te passen
  • Manueel via het overzicht van de facturen waar je meerdere facturen tegelijk kan laten markeren als "Volledig betaald"


Een factuur automatisch als "Volledig betaald" markeren

Dit is enkel mogelijk wanneer je betalingen kan registreren op een factuur en dus wanneer de module "Inningen" werd aangeschakeld. Indien je van deze mogelijkheid gebruik wenst te maken, contacteer ons via support@proplanner.eu.

Wanneer je een betaling registreert op een contract, is het mogelijk om deze betaling te koppelen aan een factuur binnen het betreffende contract. Wanneer je dit doet, zal deze betaling ook als een betaling op de factuur worden geregistreerd, waardoor het saldo van deze factuur in mindering zal worden gebracht met het betaalde bedrag. Op het moment dat het saldo van de factuur op €0,00 valt, zal de status van de factuur automatisch worden aangepast naar "Volledig betaald".


Een individuele factuur manueel als "Volledig betaald" markeren

Wanneer je een factuur opent in ProPlanner kan je op de tile "Betalingen" van het detailscherm de status van de factuur aanpassen. Mogelijke statussen zijn:

  • Ongekend
  • Niet betaald
  • Volledig betaald
  • Gedeeltelijk betaald
  • Nooit betaald
De status "Nooit betaald" moet je gebruiken om aan te geven dat de betreffende factuur nooit meer zal worden betaald (bvb. bij een faillissement van de betreffende klant).


Wanneer je de status aanpast naar "Volledig betaald", zal er een dialoogvenster verschijnen waar je kan aangeven of je het saldo van de factuur al dan niet op €0,00 wenst te zetten.

  • Wanneer je op "Ja" klikt, zal er een transactie worden geregistreerd om het saldo van de factuur op €0,00 te zetten. Deze administratieve transactie zal niet naar de boekhouding worden doorgestuurd (indien er een integratie bestaat met een boekhoudpakket).
  • Wanneer je op "Nee" klikt, wordt enkel de status van de factuur aangepast. Het saldo blijft onveranderd.


Meerdere facturen tegelijkertijd als "Volledig betaald" markeren

Wanneer je op het overzicht van de facturen één of meerdere facturen selecteert die nog niet volledig werden betaald, zal de knop "Acties" worden geactiveerd. Wanneer je hierop klikt, zal je kunnen kiezen voor de actie "Markeren als betaald".

Na het bevestigen van deze actie in een dialoogvenster, zal je een melding ontvangen dat de geselecteerde facturen als "Volledig betaald" werden gemarkeerd. Daarenboven zal je zien dat het saldo van de betreffende facturen op €0,00 werd gezet:

Om het saldo op €0,00 te zetten, zal er automatisch een transactie worden geregistreerd door ProPlanner, zoals hierboven reeds beschreven. Ook hier zal deze administratieve transactie niet worden doorgestuurd naar een boekhoudpakket waarmee ProPlanner eventueel werd geïntegreerd.