Op de resourcefiche is er een mogelijkheid om de gemaakte kosten met betrekking tot de resource te registreren. Om dit te doen, ga je naar de tile "TCO" (Total Cost of Ownership) waar je de gemaakte kosten voor deze resource kan toevoegen:

Wanneer je op deze knop klikt, kom je terecht in het volgende dialoogvenster waar je de details over de toe te voegen kost kan opgeven:

Binnen dit scherm kan je:

  1. De toe te voegen kost beschrijven
  2. In het veld "Kost" kan je aangeven over wat soort kost het juist gaat. Hier kan je kiezen uit een aantal vooraf gedefinieerde kosten.
  3. Het veld "Type" is bedoeld om aan te geven of het om een reële kost gaat of over een geschatte kost die in de toekomst moet plaatsvinden.
  4. Het veld "Herhaling" geeft je de mogelijkheid om aan te geven of het over een éénmalige kost gaat of eerder over een kost die periodiek wordt herhaald.
  5. In de aangeduide datumvelden kan je opgeven hoe lang de kost loopt. Hier kan je bijvoorbeeld gebruik van maken indien je een bepaalde kost wenst te spreiden over een bepaalde periode binnen de levenscyclus van het voertuig.
  6. In het veld "Bedrag" geef je het totaalbedrag op van de te registreren kost. Indien het over een periodiek terugkerende kost gaat, verwachten we hier het bedrag voor 1 periode. Op basis van de duurtijd van 1 periode zal vervolgens het bedrag per dag van deze kost worden berekend. Bijvoorbeeld:
    • Herhaling = Maandelijks
    • Bedrag = € 60,00
    • Bedrag per dag = € 2,00 (i.e. € 60,00 / 30 dagen in een maand)
  7. Via de checkboxen kan je aangeven of de kost moet worden meegenomen in de berekening van de TCO van het voertuig en / of in de berekening van de interne verhuurprijs van het voertuig.
  8. Via deze knop kan je een document toevoegen dat betrekking heeft op de betreffende kost (de factuur van een onderhoud bijvoorbeeld).


Nadat er kosten werden geregistreerd op de resource, zal het veld "Reële kost per dag" worden uitgerekend door ProPlanner. Dit zal het bedrag zijn van de totale dagelijkse kost op de dag van vandaag. Dit betekent dat dit veld enkel rekening zal houden met de kosten die betrekking hebben op de huidige datum.