Voortaan bestaat er een instelling om een klant in status waarschuwing of geblokkeerd te zetten op basis van zijn openstaand saldo. Het openstaand saldo zijn alle openstaande facturen op naam van de klant die je terug kan vinden bij de klant onder de tile ‘facturen’. Merk op dat dit enkel correct geïnterpreteerd kan worden als de facturen worden afgepunt in ProPlanner.

 

Klanten in status waarschuwing of geblokkeerd zetten kan op twee niveaus:  


Algemeen niveau - geldt standaard voor alle klanten


De parameters status ‘waarschuwing’ en status ‘geblokkeerd’ op algemeen niveau worden door ProPlanner voor jou geparametreerd. Wanneer je hiervoor contact met ons opneemt, kan je ons een openstaand saldo doorgeven vanaf wanneer de klanten in status ‘waarschuwing’ en/of ‘geblokkeerd’ moeten komen te staan. Ook zal je hier kunnen bepalen vanaf wanneer een klant in beide statussen valt. Dit kan x dagen vóór vervaldag of x dagen na vervaldag zijn of op de vervaldag zelf.   


Klantenniveau - geldt voor specifieke klanten

Via Beheer > Klanten > ‘selecteer klant’ > tile ‘facturen’ zal je zien dat de algemene setting ‘automatische statuswijziging ten gevolge van openstaand saldo volgens de standaard instellingen’ standaard aangevinkt staat. Vink je die setting uit, dan zal je de parameters status ‘waarschuwing’ en status ‘geblokkeerd’ zien openklappen om klantspecifieke waarden mee te geven. Hier kan je parameters gaan definiëren in functie van openstaand bedrag en periode. Selecteer ‘bewaren’ om deze klantspecifieke setting op te slaan. Deze setting overschrijft de ingestelde parameters dus op algemeen niveau.  


Afbeelding met tekst, software, schermopname, nummer 
Automatisch gegenereerde beschrijving 


Iedere nacht wordt de controle gedaan om te bepalen of de klant status waarschuwing moet krijgen of geblokkeerd moet worden. Is de dag nadien een klant geblokkeerd of staat die in status ‘waarschuwing’, dan zal je op die klant in het ‘beheer klanten’-overzicht en op de tile ‘algemeen’ wanneer je op de klant doorklikt een rood (=geblokkeerd) of oranje (=waarschuwing) icoontje zien verschijnen.  

     

Ook bij het aanmaken van een contract zal je, bij selectie van een klant in status ‘waarschuwing’ of ‘geblokkeerd’, op basis van deze icoontjes meteen via de tiles ‘klantgegevens’ en ‘bestuurder’ geïnformeerd worden over zijn status. Een check-out op een bestaand contract zal dus niet lukken indien de klant is geblokkeerd, maar een check-in natuurlijk wel altijd. Wil je een nieuw contract aanmaken, dan zal je klanten in status ‘waarschuwing’ of ‘geblokkeerd’ niet aan dat contract kunnen toevoegen.  

 

Afbeelding met tekst, schermopname, software, Lettertype 
Automatisch gegenereerde beschrijvingAfbeelding met tekst, schermopname, logo, Lettertype 
Automatisch gegenereerde beschrijvingAfbeelding met tekst, schermopname, logo, Merk 
Automatisch gegenereerde beschrijving 

Eens de klant niet meer voldoet aan de parameters, zal de waarschuwing of blokkering automatisch opgeheven worden.  Merk op dat wanneer de volgende run loopt en de klant voldoet aan de parameters, deze opnieuw een status ‘geblokkeerd’ of ‘waarschuwing’ kan krijgen.   

 

Merk op: wil je dat de klantenstatus enkel gewijzigd wordt door de automatische flow, deactiveer dan het recht ‘klantstatus bewerken’.